Oblíbené snídaně

21:01 Kristýna H. 4 Comments

Pokud mě sledujete na Instagramu, tak jste si jistě všimli, že jídlo, jehož fotky tam nejčastěji přidávám, jsou snídaně. Mohla bych snídat celý den. Mohla bych mít snídani k obědu i k večeři. Snažím se nemít denně stejné jídlo, to by byla sakra nuda. Takže to točím, nejčastěji ovšem máme ovesnou/pohankovou kaši (už dávno nedělám instatní, i když jsem vybírala vždy jen čisté bez přísad - kaše Nomina), bílý jogurt (Hollandia) s vlastní granolou, palačinky, lívance a vaječnou omeletu, pečenou ovesnou kaši nebo míchaná vajíčka. A taky občas něco upeču. Nic nového, nic objevného, ale vždy dobré a uspokojující. Lívance jsou určitě největším favoritem, alespoň jednou týdně je musím připravit.

Jogurtové lívance

základ:
500ml bílého jogurtu (kupuji obyčejný Pilos v Lidlu)
špetka soli
(celozrnná; pohanková; jakákoliv) mouka
půl lžičky prášku do pečiva
2 happy vejce

Množství mouky nepíši, protože je to vlastně pokaždé jinak. Když všechny ingredience smícháte, směs nesmí být příliš hustá, ani příliš řídká. Je to vysloveně od oka. A navíc, tento základ můžete obohatit skoro o cokoliv, co vás napadne - mleté lněné semínko (bohatý zdroj omega3), chia semínka, ovesné vločky, mletý mák, kokos, skořice, rozmačkaný banán, nasekanou alespoň 80% čokoládu atd. Na pánvi rozehřeju kokosový olej a smažím lívanečky. Jakmile si základ osvojíte, uvidíte, jak snadná je to příprava, takže věřím, že tyhle lívance taky zařadíte do pravidelných snídaňových seancí... A jestli ne, tak někde děláte něco blbě.... :)) Já musím mít navíc ještě kolem kopec ovoce, kokosové chipsy, ořechy, burákové/lískové máslo a trochu rýžového sirupu (má nízkou sladivost, žádnou fruktózu). No to prostě chceš... Pancakes, I love you! :))
Porce je tak pro tři lidi.


Palačinky

Komu by nedělala babička palačinky? Ty babiččiny byly samozřejmě dokonalé (ačkoliv zřejmě do těsta zcela zbytečně přidávala cukr), pamatuji si, že když jsem jí kdysi prosila o recept, řekla mi, že to má všechno od oka. Že těsto musí být tak akorát. Aha. Jako u těch lívanců výše je to vlastně totéž, ale u těch palačinek je to prostě věda. A furt mi to jakože moc nešlo. Až do té doby, než jsem objevila recept od Hanky Zemanové v knize Bioabecedář, kde uvádí poměry, které vytvoří zcela dokonalé palačinkové těsto. A je to:
300g mouky (já používám zcela celozrnnou nebo kombinuji například 150g pohankové, 150g celozrnné)
800ml tekutiny (mléko, rostlinné mléko; vždy jsem používala klasické mléko, s rostlinným v tomto případě nemám zkušenosti)
lžíce olivového oleje
špetka soli
1 happy vejce (píše větší, případně dvě malé; většinou mi jedno stačí)

Těsto si většinou připravím večer a ráno pro něj jen sáhnu do lednice a pak opět připravuji na kokosovém oleji. A zase tuna ovoce, oříškových másel, případně jogurt/tvaroh. Uvedené množství je pro tři až čtyři lidi (teda záleží, kolik kdo palačinek sní!). Když dělám jen dvě porce, těsto připravuji z poloviční dávky (vejce jedno).


Vaječná omeleta

Omeleta není žádná věda, žádný originální recept pro vás nemám. Dělám je podle Zdendy P. 
Na jednu omeletu potřebujete:
3 happy vejce
lžíci vody
sůl, pepř
pažitka/špenát/mangold/rukola
strouhaný tvrdý sýr
V mističce si rozmícháme vejce a vodu (někde jsem slyšela, že někdy Z. přidává ještě smetanu,  nezkoušela jsem). Osolíme, opepříme. Připravíme si pažitku/špenát/mangold nebo rukolu, a nastrouháme si sýr. Stejně jako u palačinek a lívanců potřebuji hodně ovoce, i tady přidávám zeleninu. V tomto případě rajče a avokádo. Dobře to vypadá (protože jíme i očima, že!) a hlavně chutná. Také si je připravuji před tím, než je hotová omeleta, abych se tím později nezdržovala.
Na pánvi si dostatečně rozehřeji ghí (přepuštěné máslo (konečně si ho doma také připravuji, nevím, proč už jsem to nezkusila dávno!) - nebo můžete máslo. Naleju rozšlehané vejce na rozpálenou pánev a odhrnuji od krajů (jestli nevíte jak, mrkněte na YT jak dělá Zdéňa omeletu). Přidám pažitku (nebo cokoliv ostatního, co zrovna mám), na závěr přidám nastrouhaný sýr a na talíři pak dodám avokádo a rajče (obojí ještě trochu osolím/opepřím). 



A jaké jsou vaše oblíbené snídaně? Mimochodem, někdy miluji i čerstvý chléb, máslo a domácí marmeládu! 

4 komentáře:

  1. Všechno vypadá tak skvěle! Teď jsem taky začala trochu jíst zdravěji, tak snad to vydrží:-)
    www.jdeocestu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce! Chce to pevnou vůli, všude kolem je totiž spousta lákadel! :( :))

      Vymazat
  2. Lívance jsou luxusní! Vyzkoušeno :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, tak to mám velkou radost! Děkuji za komentář! :)

      Vymazat

⭐️ Všem moc děkuji za komentář! ⭐️