Vánoční pečení - celozrnné perníčky

19:07 Kristýna H. 10 Comments

Asi milion let jsem se s vámi nepodělila o recept! Hážu si popel na hlavu a snad to dnešním příspěvkem trochu napravím. Zřejmě jste nepřehlédli, že Vánoce tu budou už za...moment... 16 dní (uf! Kdo nemáte ještě nemáte dárky, pomalu už by bylo na čase...), takže co jiného se nabízí, než nějaké to vánoční pečení. Nepřicházím absolutně s ničím novým, perníčky jsou stálicí na stole s cukrovím. Není to žádný objev, nic raw, nic super zdravého, ALE! Přiznám se, že perníčky jsem pekla poprvé v životě. Moje babička si své oblíbené recepty nemusela psát, pamatovala si je (budiž jí zem lehká). Což mě dost mrzí, že o spoustu zásadních receptů z výborné babiččiny kuchyně jsem si kdysi neřekla. Takže hledám inspiraci a recepty na internetu a musím říct, že mě překvapilo, kolik receptů na perníčky je - různé poměry ingrediencí a vůbec někdo dává to, někdo zas toto, někdo ani to ani toto. Nebyla jsem z toho moc moudrá, takže jsem se prostě inspirovala od všeho trochu a můj výsledný poměr ingrediencí je takový:

400g žitné celozrnné mouky
250g pšeničné celozrnné mouky
4 vejce
1/2 pytlíku prášku do pečiva (ideálně bez fosfátů)
2 lžičky jedlé sody
100ml mléka
2 lžíce medu
1 lžíce kakaa
směs perníkového koření (buď již smíchaného nebo vše zvlášť)
100g másla
50g třtinového cukru
špetka soli

Pozn. Mouku můžete samozřejmě dát jednodruhovou, ale když už, tak lepší jen žitná. Často jsem se setkávala s tím, že se do receptu dávalo poměrně hodně tuku (cca 250g), nechtěla jsem, aby byly ale perníčky moc mastné, tekutiny jsem doplnila právě mlékem. Nemám ráda přeslazené sladkosti, takže s cukrem šetřím, pokud máte rádi sladší, dejte alespoň 100g cukru (můžete použít moučkový, já volím raději menší zlo - třtinový). Koření samozřejmě dle libosti - já jsem bohužel neměla všechny potřebné kořenící ingredience, šáhla jsem tedy po perníkovém koření a nešetřila jsem s ním, nasypala jsem ho tam alespoň půl pytlíku. Medu jsem se bála dát víc, protože jsem zase jinde četla, že by pak těsto mohlo lepit. 

 

Mouky je lepší prosít, aby v nich nezůstaly "hrudky". Do mouky jsem pak přisypala vše sypké - sodu, prášek do pečiva, kakao, perníkové koření, cukr, špetku soli. Vedle jsem rozšlehala vajíčka, smíchala je s medem, rozehřátým máslem a s mlékem. Tuto tekutou směs jsem vlila do sypké a zapracovala v těsto. S tímto poměrem ingrediencí se mi opravdu podařilo vytvořit krásné vláčné těsto, které nelepilo a suprově se dalo rozválet a následně vykrajovat. Pokud samozřejmě nemáte ideální výsledek, přidejte mouku nebo trochu mléka, co budete potřebovat. Těsto dejte odpočívat do lednice, ideálně přes noc a pak si jej vyndejte cca tři hodinky před pečením, aby se trochu "uvolnilo". Ale i pár hodin (i jedna) v lednici stačí. Těsto jsem si rozdělila na díly, rozválela a vykrajovala. Pekla jsem na 180 stupňů cca 10-15min (záleží na jakou tloušťku máte těsto rozválené). 



Výsledek - perníčky jsou chuťově opravdu perníčkové, příště zkusím sehnat všechno potřebné koření, abych chuť ještě lépe zvýraznila. Nejsou tvrdé a mohou se jíst hned. Cukru bych příště dala trochu víc, takže se toho určitě nebojte. Možná i o lžíci medu navíc. Jsem líná,takže polevu jsem si koupila již hotovou a nejsem zrovna výtvarný typ, takže jsem ráda, že jsem s tím celkově alespoň něco na perníčky napatlala. četla jsem, že je lepší zdobit až druhý den, jinak poleva může opadávat. No, tuhle informaci jsem si přečetla pozdě, já samozřejmě zdobila hned (protože jak už určitě víte, tak já musím mít všechno okamžitě ihned) a ano, poleva opadává. Ale není to taková tragédie, raději s nimi v té krabici moc nehýbu (i když je chodím tajně mlsat). 



Tak toto je tip ode mě - začátečníka, jak na vánoční perníčky. :) Tak přeji všem klidné vánoční pečení! 

10 komentářů:

  1. Musím vyzkoušet, takže Velikonoce těšte se :D

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadají výborně a to vykrajovátko s koníkem je super :)
    Blog by Veru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! Také se mi líbí. Ale chybí mi "Perníček", toho ještě budu muset na příště sehnat... :))

      Vymazat
  3. Juj, keby si videla ako sa mi začali zbiehať slinky! :-) Tohto roku aj mňa malo čakať ich prvé pečenie, ale moja budúca svokra je veľmi milá (mala mi dať super recept) a ponúkla sa, že ich pre mňa napečie. Neváhala som ani sekundu, viem, že ich robí fantastické, tak prečo to skúšať? Nechám to radšej na inokedy. :-)
    Katharine-fashionisbeautiful

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :)) To chápu! Já taky dlouho dlouho odkládala. A zkusila jsem je až letos. Lepší někdy než nikdy. :))

      Vymazat
  4. Moc se ti povedly, my moc perníčky neděláme, ale chtěla bych je zkusit :)
    http://slawarehouse.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Já to právě také chtěla zkusit. :)

      Vymazat

⭐️ Všem moc děkuji za komentář! ⭐️